R O H
Kitab Mukhasyafil Qulub
Rujuk tafsir radio : 4287
Surah Yasin : ayat 49
مَـا يَنظُـرُو نَ إِ لاَّ صَيْحَةً وَحِدَةً تَأْ خُذُهُمْ وَهُمْيَخِـصِّـمُونَ (49
“Tidak ada lagi yang mereka tunggu , melainkan satu suara keras yang akan menyeksa mereka ketika mereka dalam pertengkaran sesama mereka “
فَـأَخَذْ نَـهُم بَغْـتَةً وَهُـمْ لاَ يَشْـعُـرُونَ 95.
al I’raf :Ayat 95 :
“Maka kami (Allah) seksa mereka dengan tiba-tiba sedang mereka tiada sedar”
Tiupan sangka kala ditiup ketika keadaan manusia sibuk dan leka dan tidak disangka .
Kiamat itu terbahagi kepada dua :
1.Kiamatul Akhbar(besar)
2.Kiamatul Asqhar(kecil)
1)Kiamatul Akhbar – hari kiamat yang hakiki
2) Kiamatul Asqhar-Kematian (maut)
Kematian seseorang itu juga keadaanya tidak disangka –sangka dan
Dalam keadaan sibuk.
فَلاَ يَسـْتَـطِيعُونَ تَوْ صِيَةً وَلاَ إِلَئ أََهْـلِهِمْ يَرْجِـعُونَ 50.
Surah Yasin :Ayat 50
“Maka tiada berdaya mereka untuk membuat pesanan dan tiada
pula berdaya kepada keluarga mereka untuk kembali “
Oleh yang demikian , adalah wajar bagi orang yang sihat akal fikiran mengadakan persediaan bagi menghadapinya yang hadir secara tiba-tiba , iaitu sama ada kematian ataupun kiamat ;
Gambaran keadaan tidak disangka oleh manusia telah dijelaskan oleh Rasullullah sa.w yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah r.a :
Sesungguhnya saat kiamat itu berlaku semasa dua orang sedang membentang baju antara keduanya belum sempat berjual beli dan belum sempat melipatnya ; Sesungguhnya saat kiamat itu berlaku takala seorang lalaki membongkok ke dalam kolam sedang dia belum sempat mengambil air ;Sesungguhnya saat kiamat itu berlaku takala seorang lelaki telah kembali membawa susu untanya ,sedang ia belum sempat meminumnya ; dan sesungguhnya saat kiamat itu, berlaku, takala orang menyuap makanannya ke dalam mulutnya sedang dia belum sempat memakannya “ (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Oleh yang demikian , bagi memperolehi kenikmatan yang berpanjangan bergantunglah kepada persediaan dan persiapan kita.
Adapun kenikmatan di dunia adalah dibatas oleh Allah SWT.
Itulah pengalaman pertama dan terakhir kita menghadapi mati .Jadi bagaimana ?
Syaidatina Aisyah pernah bertanya Rasulillah s.a.w. tentang keadaan mati . Baginda menyatakan “Adakah kita tak ingin berjumpa Tuhan yang kita Besarkannya dengan ucapan Allahu Akhbar,yang kita puji dengan Alhamdulillah,Yang kita dengan Subhanallah ,Yang kita dengan Maasyaa-ALlah.
Jika kita bersiap sedia tentu kita menghadapi pertemuaan itu dengan tenang dan gembira ,dan sejahtera.
Ertinya : “Wahai orang yang mempunyai pintu “
Makna yang tersirat pada perkataan pintu itu adalah “ membuka pintu hati” yang tertutup.
Dan bolehlah diterjemahkan maksudnya sebagai pintu hati atau pintu akal fikiran .
Semua akan berubah , lalai kepada taat .Lupa akan kematian , ingat akan kematian kita
Akan wujud apabila kita diseramkan dalam diri kita dengan Rasa takut.
RASA TAKUT
Adapun ,takut yang hendak kita bincangkan adalah takut pada kehendak Iman .
Takut yang mengikut neraca kehendak Allah SWT iaitu agar hati kita sentiasa takut pada
janji-janji Allah dan hati kita sentiasa yakin pada janji Allah .
Janji Allah adalah Benar .Takut ,kita itu bukan seperti takut kepada manusia .
Tetapi takut akan janji-janji Allah kerana janji-janji Allah adalah benar.
Telah berkata Ulamak
a) Selamatnya jasadnya manusia itu pada mengurangkan makan
b) Selamatnya roh manusia itu pada sedikit dosa –dosa yang dilakukan
c) Selamatnya agama manusia itu pada memperbanyakan selawat dan memelihara
Sunnah rasulillah s.a.w.
Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang yang terpilih dan tinggi martabat
dikalangan Nabi ,rasul dan manusia ;Ianya terbukti apabila baginda di israkkan ( yang
terbatas bagi manusia memikirkannya ). Tiba di Sidratu Muntaha (Jibril tidak dapat pergi
lagi) .Tetapi Nabi terus ke Mustawa lalu baginda mengucapkan :
Nabi : Athahiyaa thul mubaa raka thuossholawaathuodthoiyibaa thuliLlaahi
Allah : Assalaamu’alaikha aiiyuhannabiyyu warahmathuLlaahi wabarakathuh u.
Ertinya :
Nabi :Segala kehormatan ,segala keberkatan ,segala solat segala kebaikan itu adalah ke atasNya
Allah :Sejahteralah Engkau wahai nabi ,begitu juga rahmat Allah dan keberkatanNya .
Allah telah menganugerahkan 2 pingat kehormatan kepada baginda iaitu :
1) WarahmathuLlahi ( rahmat Allah)
2) Wabarakathuh ( Keberkatan )
Segala gerak laku ,kata ,semuanya diredha ,dirahmati dan sentiasa diberkataniNya .
Demi kasihnya Nabi Muhammad s.a.w. akan umatnya , di pohon jika supaya Allah kurniakan juga Darjah kebesaran itu untuk umatnya , lalu Allah berfirman
Allah : Assalaa mu’alainaa wa ‘alaa ‘iba disholihiiiiiinn
Allah:Sejahteralah kami dan hamba Allah yang baik-baik
Oleh itu , kata Al Imam Al Ghazali
“Selamat jasad –kurang makan ;Selamatnya roh –kurang dosa; Selamat agama –banyak selawat dan pelihara sunnah dan segala sunnah .
Sedikit makan itu menjadikan jasad sejahtera , berdasarkan satu hadis yang bermaksud :
“Jangan kamu bunuh hati kamu dengan banyak makan kerana hati itu seperti tanaman , jika tanaman itu diletak pada tempat bertakung air
( maka tanaman itu akan mati )”
Selamatnya Roh itu kerana sedikit melakukan maksiat – kerana hati ini seperti kolam yang mengalir masuk 4 batang sungai:
1) Sungai penglihatan
2) Sungai Percakapan
3) Sungai perbuatan HATI
4) Sungai Pendengaran
Jika yang mengalir itu keruh , maka keruhlah kolam itu ,begitulah sebaliknya .
Di dalam hati manusia itu ada satu ROH yang dinamakan Rohul Sultaniah
Walaupun pengetahuan mengenai ROH ini adalah urusan Allah ,tetapi kita diberi sedikit ilmu mengenainya .
Roh itu terbahagi kepada dua (2) iaitu dinamai:
1) Rohul Hayat - yang dinamai nyawa
2) Rohul Yaqhazhoh – roh bagi anggota badanseperti lidah ,tangan .telingan dan lain-lain .
(Roh yang membolehkan mata melihat , hidung menghidu , telinga mendengar dan lain-lain lagi )
Apabila seseorang itu tidur , Rohul Yaqazah keluar , yang tinggal adalah Rahul Hayat .Tapi jika jika tidur dalam keadaan berwuduk ,Rohul Yaqazah akan bangun beribadat.
Dalam Rohul Hayat ada satu lagi roh yang dipanggil Ruhul Sultaniah. Roh ini jika kita sentiasa melakukan ketaatan , kebajikan serta kebaikan dan segala perkara yang jernih , maka roh ini akan ketagih melakukannya, kerana roh ini sudah bermesra manja melakukannya .
Tetapi jika , kita melakukan yang kemaksiatan , kejahatan dan segala perkara yang keruh maka ia akan ketagih pula mengerjakan perkara yang keruh itu .
Oleh itu , bagi menjamin selamatnya Roh kita , yakni hakikat diri kita ini adalah mengurangkan dosa dan meninggalkan kemaksiatan pada Allah .
Oleh itu , bagi kita menggugurkan dosa kita , maka hendaklah kita mencari penawar atau ubatnya .Ubat dan penawar bagi merawat ketagihan melakukan kemaksiatan .
Sebagaimana Sabda Nabi s.a.w. “Segala Penyakit ada ubatnya , Dosa itu ubatnya adalah Isti’ghfar” Isti’ghfarlah 3 x , 70 x , 100 x ,
Selepas solat kita dianjurkan supaya beristi’ghfar 3x /10x bagi menampung kelekaan ,kelalaian ke solat .
Sekiranya kita terbuat dosa ,segeralah beristi’ghfar
Kata Imam Al Ghazali : Wahai Orang yang beriman , bertaqwalah kepada Allah”
Persoalannya , apakah itu Taqwa?
Takwa itu takut .Takut apa ?
Takut akan janji – janji Allah yang berupa azab dan mengharap akan Rahmat Allah .
Oleh itu , marilah kita hisab , marilah kita melihat ,kedalam diri kita , apa yang telah kita sedia atau bekalkan untuk menghadapi hari kiamat iaitu kematian.
Mati yang memeranjatkan !
Siapa yang terperanjat ? Orang yang mati – terkejut dan lebih terperanjat .Sedar-sedar dia dah tiada lagi di alam dunia .Dilihat dirinya terkujur kaku .
Orang hidup , terkejut . Sebentar tadi , kelmarin baru berjumpa dan seribu satu cerita mengambarkan perihal terkejut itu.
Apabila nyawa telah sampai dihujung kerongkong , siapa yang boleh menyelamatkan aku ? Aku mati juga …..
Akhirnya , sebelum kita ke alam barzah , alam kiamat , kita ditempatkan di alam dunia ini seketika .Alam dunia ini dinamakan alam Syahadah (alam penyaksian ).
Apa penyaksian .Siapa yang menjadi saksi Allah ?
1.Langit 4. Malam 7.Masa
2.Bumi 5. Siang 8.Segala-segalanya dicipta Allah saksi Allah.
3.Malaikat 6.Pancaindera
Apa saja kebaikan /keburukan yangkita lakukan semuanya dipersaksikan kembali kepada kita.
No comments:
Post a Comment