.

Wednesday 30 March 2011

Tempat Yang Disunatkan Angkat Tangan

TEMPAT YANG DISUNATKAN MENGANGKATKAN TANGAN
 
1)   Takbiratul Ihram
2)   Ketika hendak turun ke rukuk
3)   Ketika hendak bangun ke I’tidal
4)   Ketika hendak bangun daripada tasyahud awal

Inilah 4 tempat dan kita telah bahaskan 1,2,3, maka yang tinggal
Perkara 4 iaitu ketika hendak bangun daripada tasyahud awal.
Orang Melayu tidak mengatakan at tasyahud awal , kita mengatakan sebagai Tahayat .Maka dalam kita dipanggil tasyahud awal.

Jadi kata ulamak , timbul masalah masbuk .
Tentang masbuk ini , macam mana masalah mengangkat tangan bagi makmum masbuk .Bagi masbuk ini , fuqaha Syafi’e berkata
Orang yang masbuk itu , jika raka’atnya itu kena pada tasyahud awal memanglah diangkat.

ika imam duduk raka’at akhir (Tasyahud akhir ) manakala makmum masbuk pula duduk sebagai raka’at kedua (tasyahud awal) maka  itu memang jelas , bangun dan angkat  tangan .

Tapi, jika tidak jatuh pada tasyahud akhir bagi imam dan tasyahud awal,  bagi makmum masbuk .Misal kata , raka’at 3 bagi pihak makmum dan raka’at  akhir bagi imam , maka disunatkan juga mengangkat tangan sebagaimana keadaan bangun daripada tasyahud awal .Cuma lafaz takbir,

    Sunat mengangkat  tangan oleh  masbuk sama seperti muwafik. Ini pada masalah      mengangkat kedua tangan ketika bangun daripada Tasyahud awal  .

Tetapi sunat bertakbir oleh masbuk hanya pada tempat tasyahud awal diri masbuk itu saja.(sebagaimana ternaqal dalam kitab Fathul wahab : Asyeikhkul Islam  Zakaria Al Anshori )

Jika makmum jatuh menjadi raka’at ke 3 dan imam tasyahud akhir maka ,tidak sunat mengangkat tangan , dan tidak sunat baginya lafaz takbir  ketika bangun .
                             
 Jika berbetulan makmum masbuk pada tasyahud awal dirinya ,pada tasyahud  awal atau tasyahud akhir imam maka disunatkan mengangkat 2 tangan dan juga melafazkan takbir .


Jika selain dari itu , misalnya jika makmum masbuk raka’at ke 3 Dan imam tasyahud akhir , maka makmum masbuk hanya sekadar Bangun tanpa perlu mengangkat tangan , dan juga tanpa perlu melafazkan takbir  ketika bangun bagi menyudahkan baki solatnya .

 Begitu juga , sekiranya masbuk mendapat raka’at pertama, atau sempat berjema’ah  bersama imam ketika imam pada tasyahud akhir  Maka tidak disunatkan mengangkat ke 2 tangan , dan juga tidak disunatkan melafazkan takbir ketika bangun.  Makmum itu, hanya Bangun bisu menunaikan raka’at seterusnya.

 Begitu juga , sekiranya masbuk terus mengikut imam yang sedang  membaca tasyahud awal (bagi imam) , maka makmum itu Tidak disunatkan mengangkat tangan dan juga melafazkan takbir ketika bangun. Dia hanya perlu bangun dalam keadaan bisu dan meneruskan solatnya .

     Jika di baca takbir , tidak batal .Tapi Makhroh.(Dibenci Allah)

 Jika bangun dan mengangkat tangan pada tempat yang tidak disunatkan mengangkat tangan  boleh membawa batal

Contoh: Naik ke rakaat pertama , tidak  disunatkan mengangkat tangan  , tapi boleh membawa batal sekiranya   mengangkat 2 tangan dan gerak satu kepala.

 Jika dua tangan diangkat , kepala tidak digerak .Tidak batal tapi Qhatar iaitu Sudah Bahaya(sudah hampir kepada batal jika salah gaya , jika gerak maka batallah solatnya )

No comments:

Post a Comment