Syarat Sah Jemaah
Kumulai perbincangan fiqh Mazhab Imam Syafi’e pada masalah Muwafik dan Masbuk.
Pengertian Muwafik :
“Makmum yang berdiri bersama imam , dan lama perdiriannya itu sekira-kira lulus membaca surah Al fatihah yang pertengahan sama ada makmum tersebut membaca fatihah ataupu tidak”
Dalam solat berjamaah, syarat-syarat yang mengesahkan solat berjemaah perlulah diketahui oleh setiap ahli makmum atau jemaah .
Adalah dinaqalkan oleh ulama’ dalam kitab-kitab peninggalan mereka adalah seperti berikut :
“Janganlah makmun terdahulu daripada Imam lebih daripada dua rukun fi’li dengan sengaja “ --- dan—
“Jangan makmum tercicir atau terkemudian atau ketinggalan daripada imam hingga dua rukun fi’li dengan tiada uzur.
Adapun makmum yang uzur( makmum Muwafik) maka ianya dibenarkan tercicir atau terkemudian atau ketinggalan dariapada imam sehingga 3 rukun fi’li yang panjang-panjang , malah tiada dihisab atau dikira akan rukun yang pendek .
Adapun 3 rukun yang panjang adalah :-
1) Rukuk serta tumakninah
2) Sujud yang pertama serta tumakninah
3) Sujud yang kedua serta tumakninah
Adapun rukun yang pendek yang tiada dihisab adalah :-
1) I’tidal serta tumakninah
2) Duduk antara dua sujud serta tumakninah
Adapun makmum muwafik wajib baginya membaca Fatihah sehingga selesai dan jika ada uzur , maka makmum muwafik dibenarkan tercicir atau terkemudian daripada imam kerana bagi menyempurnakan bacaan fatihahnya sehingga 3 rukun fi’li yang panjang dan tiada dihisab akan rukun yang pendek.
Di antara uzur yang dibenarkan oleh syarak kepada makmum muwafik , sehingga terkemudian daripada imam sehingga 3 rukun fi’li adalah seperti berikut :-
1) Makmum tersebut memang seorang lambat membaca al fatihah , sama ada ianya semata-mata lambat (sengaja lambat) ataupun lambat ia membaca fatihah kerana memelihara tajwid al fatihah .
2) Makmum lupa membaca surah Fatihah ketika berdiri , ketika hendak rukuk ianya teringat bahawasanya dia belum lagi membaca fatihah.(Mungkin asyik dan leka mendengar bacaan surah imam yang lunak)
3) Makmum syak – adakah sudah atau belum ianya membaca surah fatihah maka wajib menyempurnakan fatihahnya , dari kerana syaknya itu , dia dihukumkan belum membaca.
4) Makmum membaca doa iftitah dan ta’awuz, dan didapati imam sudah rukuk wajib sempurna fatihahnya .
5) Imam yang memang membaca cepat.
6) Imam yang tiada memberi ruang kepada makmum untuk menyempurnakan fatihahnya yakni selepas mengAminkan fatihah , Imam terus membaca surah yang kadarnya tidak meluluskan makmum membaca surah Fatihah dengan sempurna .
Sekiranya Imam telah sempurna sujud yang kedua sedangkan makmum masih belum selesai membaca fatihah , maka bagi mengelakan solatnya terbatal , makmum tersebut hendaklah melakukan salah satu daripada dua tindakan berikut .
Tindakan Pertama :
Hendaklah makmum muwafik itu terus ke rukun yang dilakukan oleh imamnya .
Misalnya ;
Bacaan Makmum muwafik belum selesai imam telah sempurna sujudnya yang kedua dan ke rukun tahaya awal atau akhir , maka hendaklah makmum muwafik menamatlkan atau memberhentikan bacaan fatihahnya dimana jua kedudukan bacaannya dan terus menyertai rukun yang dilakukan oleh Imam nya.
Tindakan Kedua :
Hendaklah makmum muwafik itu berNIAT MUFARAQAH .
Misalnya :
Apabila didapati Imamnya telah menyempurnakan rukun yang ketiga iaitu sujud yang kedua , sedangkan dirinya lemah dan tidak jua dapat menyempurnakan bacaan fatihahnya
Sekiranya , makmum muwafik tidak mengambil salah satu tindakan yang tersebut di atas, dan terus sahaja membacakan fatihahnya sedangkan Imam sedang ke rukun yang berikutnya maka BATALlah solat makmum muwafik itu .
SYARAT SAH BERJEMA’AH
Pengertian Masbuk :
Masbuk – “Makmum yang perdiriannya bersama imam tiada kadar masa sekira-kira lulus membaca Al Fathihah yang pertengahan”
Oleh yang demikian , makmum masbuk berlain peraturannya dengan makmum muwafik .
Bagi makmum muwafik , tidak bangkit hal yang membenarkannya tercicir atau terkemudian daripada imam dua rukun fi’li (bagi yang tiada uzur ) dan tiga rukun fi’li yang panjang dan tiada dihisab rukun yang pendek – pendek bagi keuzuran yang diluluskan atau dibenarkan oleh syarak .
Adapun masalah berkaitan makmum masbuk ini terbahagi kepada 3 keadaan .
KEADAAN PERTAMA :
q MAKMUM MASUK DI DALAM SEMBAHYANG , IMAM SEDANG RUKU’
KEADAAN KEDUA
q MAKMUM MASUK DI DALAM SEMBAHYANG , IMAM SEDANG BERDIRI DAN SEDANG MEMBACA SURAH
KEADAAN KETIGA
q MAKMUM MASUK DI DALAM SEMBAHYANG , IMAM DI DALAM RUKUN SELAIN RUKUK DAN MEMBACA SURAH SEPEERTI DALAM SUJUD , I’TIDAL , DUDUK ANTARA DUA SUJUD DAN SEBAGAINYA .
HURAIAN :
KEADAAN PERTAMA :
Makmum masbuk , masuk di dalam sembahyang ,imam sedang rukuk
Dalam keadaan ini , maka hendaklah makmum itu bertakbiratul ihram dengan sempurna syarat-syaratnya (21 perkara) itu , lalu diqiamkan tangan diatas perut dan dibawah dada dahulu.
Apabila telah sempurna , maka hendaklah makmum itu sekali lagi bertakbir (Takbir Intiqalat/Takbir perpindahan rukun ) untuk rukuk bersama imam .
Adapun syarat pada rukuk makmum itu adalah seperti berikut:
“Hendaklah rukuk makmum itu bersama imamnya dan dapat pula berthumakninah di dalam rukuknya bersama imam itu (sekurang-kurang kadar subhanallah semasa bersama rukuk imamnya )”
Dan makmum masbuk , tetap akan dikira mendapat raka’at itu apabila ianya dapat mendirikan rukuk serta thumakninah bersama imamnya dengan yakin .
(Thumakninah ertinya berhenti sekejab iaitu mematikan segala gerak kecil dan besar danmati geraknya itu ada sekadar lulu dibaca pada berhentinya itu subhanallah)
Dan keadaan imam masih belum bangun berpindah ke I’tidal . Maka takala itu , dapatlah ia akan raka’at tersebut .
Tetapi sekiranya, tiada lulus sekadar thumakninah berserta imam dalam rukuknya, maka tiadalah diperoleh akan raka’at tersebut .
Maka hendaklah ditambah raka’at yang tidak diperolehinya itu selepas imam selesai memberi salam yang kedua .
Ataupun , jika dating Taraddud(bolak balik) yakni syak di dalam hati sama ada dia dapat thumakninah bersama imamnya ataupun tidak. Oleh yang demikian , hendaklah dia terus sahaja mengikut imam , akan tetapi dia dikira tidak memperolehi raka’at itu .
Justeru itu, hendaklah disempurnakan raka’at yang luput (sebab syaknya tadi ) selepas salam imamnya yang kedua .
TETAPI, jika makmum masbuk itu terus sahaja membaca Fatihah secepat mungkin dan terlepas rukuknya serta imamnya , Maka BATAL sembahyang makmum masbuk itu iaitu apabila imam sudah berpindah ke rukun I’tidal .
KEADAAN KEDUA :
Makmum masuk di dalam sembahyang, imam sedang berdiri dansedang membaca surah Fathihah
Dalam keadaan yang kedua ini , terdapat 2 perbahasan mengenainya :
PERBAHASAN PERTAMA
Makmum masbuk terus membaca surah fathihah.
PERBAHASAN KEDUA
Makmum masbuk membaca doa ititah dan ta’awuz.
PERBAHASAN PERTAMA
Apabila makmum masbuk masuk , imam sedang membaca surah , lalu makmum masbuk membaca surah Fathihah .
Belum selesai makmum masbuk membaca surah Fathihah imam telah bergerak ke rukuk .Maka takala itu WAJIB diputuskan serta merta bacaan Fathihahnya di mana juga kedudukan bacaannya ,walaupun sudah hampir sempurna atau habis bacaannya Fathihahnya ; dan terus rukuk berserta imam yang rukuk dan berthumakninah bersama imamnya .Maka dapatlah raka’at itu padanya .
v TETAPI, sekiranya Ia engkar danditeruskan bacaannya bagi menyempurnakan fathihahnya maka takala itu juga Imam sudahpun selesai ataupun telah sempurna rukuknya dan bangun pula kepada I’tidal sedang ia belum sempurna Fathihahnya atau baru hendak rukuk (berselisih dengan gerak Imam ke I’tidal) maka BATALlah solatnya .
Adapun bagi makmum masbuk yang memutuskan bacaanya Fathihahnya dan rukuk bersama Imamnya , maka bacaan yang tidak sempurna itu dijamin oleh Tuan Imam atau ditanggung oleh Tuan Imam .
PERBAHASAN KEDUA
Makmum masbuk masuk sembahyang , imam sedang berdiri dan sedang membaca surah ,lalu ia membaca doa iftitah atau masih dalam pembacaan doa iftitah ; Lalu Imam rukuk ?
Dalam keadaan ini , biasanya berlaku sewaktu solat sir ( siang hari =zohor dan asar).Maka makmum masbuk ini tidak boleh rukuk bersama imam . Malah dia WAJIB membaca Fathihah sekadar lama doa Ifthitah yang telah dibaca tadi sewaktu imam bergerak ke rukuk (lalu ia berhenti membaca doa ifthitah
Kadar fathihah yang perlu dibaca adalah seukuran tempoh doa ifthihah yang telah dia baca sebelum imam bergerak ke rukuk .
Apabila telah dibaca mengikut kadarnya , Fathihah itu , Maka ia bolehlah rukuk dan jika dilihat imam masih dirukun rukuk dan rukuk makmum m asbuk itu serta imam dan dapat sekira-kira kadar thumakninah , maka dapatlah raka’at itu baginya .
AKAN TETAPI, sekiranya apabila telah habis dibacanya fathihah yang seukuran iftitah yang telah ditentukannya sendiri itu , dan didapatinya imam sudah I’tidal maka janganlah Ianya rukuk .Ianya hendaklah terus sahaja beri’tidal bersama Imamnya.
Makmum masbuk meneruskan solatnya bersama imam .Tetapi raka’at itu tidak diperolehinya dan sembahyang masih SELAMAT bersama imam .
AKAN TETAPI, jika setelah dihabiskan Fatihah berkadaran dengan doa iftitah yang telah dia berhenti, dan (imam sudah selesai rukuk , I’tidal ) dan sekarang imam sedang dalam tunduk menuju sujud ,WAJIB ia BERNIAT MUFARAQAH( cerai daripada imam ).Jika dikekalkannya dan imam sudah sujud ,BATAL sembahyangnya .
Oleh yang demikian , dinasihatkan sekiranya menjadi makmum masbuk , dalam apa jua keadaan , hendaklah kita abaikan membaca doa iftitah dan ta’awuz . Maka hendaklah dibacakan Bismillah dan surah Fathihah sedapatnya dan berhenti serta merta dimana jua kedudukan bacaannya dan terus lah rukuk bersama imam yang rukuk .
Adapun , membaca doa iftitah dan ta’awuz tidak disunatkan pada makmum masbuk ;Begitulah yang telah dinaqalkan oleh Imamul A’zhom Syeikh Muhammad Bin Idris
( Al Imam Syafi’ie) dalam hal keadaan makmum masbuk .
Andaikata ,terjadi keadaan yang diluar jangka , disangkakan situasi asalnnya harus layak dibaca doa iftitah ,ta’awuz dan surah fatihah ,TETAPI jangkaan makmum itu tersasar atau sebab imamnya cepat dan pantas , maka perbahasan ke 2 haruslah diaplikasikan (dilaksanakan ).
Dan tidak boleh mengaplikasikan (melaksanakan ) suasana berbeza untuk berlainan masalah .
Asal pokok yang harus dilakukan oleh makmum masbuk adalah terus membaca bismillah dan surah fatihah,walaupun dijangka atau disangka imam akan melambatkan bacaannya, dan dia lulus membaca doa iftitah ,ta’awuz dan surah fatihah.
Adapun langkah meningggalkan yang tidak disunatkan untuk makmum masbuk lebih menyelamatkan makmum masbuk dari menghadapi tidakan bermufaraqah olehnya .
TAMBAHAN ;
Adapun , makmum yang teringat , bahawa dia tidak membaca fatihah dalam rukuknya dalam sembahyang Juma’at .?
Maka hendaklah dia bangun tambah rakaat yang ia lupa baca Fatihah itu selepas selesai imam memberi salam .
Alhamdulillah , begitulah adanya susunan yang dapat aku nukilkan daripada pengajian ku daripada guruku Ustaz Razib sebagai buah tangan untuk isteri anak-anak cucu cicit serta keluarga dan saudaraku Ikhwanul muslimin .
Wallahua ‘alam bishowab ..
Disusun oleh :
Mimbar Masjid
15,JLN ANGGERIK PUTIH
KG DESA JAYA
MAJIDEE BARU
JOHOR BAHRU
Sunday, October 07, 2001
v Ingatlah wahai ikhwanul muslimin , bahawasanya Dunia ini adalah tempat tumpangan sementara , Akhiratlah tempat tinggal kita selamanya .
v Dunia sementara akhirat kekal abadi.
v Oleh itu , BERTAQWALAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAQWA.
izinkan saya copy teks ni
ReplyDelete