BATAS AURAT LELAKI DAN PEREMPUAN
Persoalan berkaitan dengan menutup aurat tidak dapat diketepikan sebagai soal yang enteng dan titik – bengek, kerana tiada suatu pun yang enteng dan titik – bengek di dalam hukum – hukum Allah Ta’ala .
Ta’rif ‘aurat:
‘Aurat daripada segi bahasa ‘Arab ‘ awrah, bermakna ke’aiban .
Pada istilah Fiqh, ia diertikan bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan .
1. Batas ‘aurat lelaki
I )‘Aurat lelaki di dalam sembahyang ,pada segala lelaki dan perempuan yang mahramnya ,ialah barang yang antara pusat dan lutut . Dalam hal ini , pusat dan lutut itu bukan ‘aurat ,tetapi dianjurkan supaya ditutup juga kerana ianya sempadan bagi ‘aurat . Ini adalah berdasarkan kaedah Usul Fiqh :
Ertinya : “Barang yang tiada sempurna ,yang wajib melainkan dengan dia , maka ia wajib pula”.
Adalah mustahil kita dapat mengekali menutupi pusat atau lutut secukup-cukup sahaja bahagian lutut dan pusat ,tentu tiada sempurna kerana kita sentiasa bergerak sewaktu sembahyang maka sudah tentu berlaku keterbukaan sudut ‘aurat pusat dan lutut .
II )‘Aurat lelaki ketika bersama perempuan yang (ajnabiyah) yakni yang bukan mahramnya adalah sekalian badannya . Oleh yang demikian , hendaklahkita berlapang dada menurut kehendak agama , dan mengekang kehendak nafsu kita yang sangat berkeinginan membuka ‘aurat .Walaupun sekilas pandang , ianyasuatu yang mudah untuk dilaksanakan ,HAKIKATnya kita memerlukan suatu azam dan semangat yang kuat untuk mengikut Syari’at agama dalam hal ‘Aurat.
Oleh yang demikian , apabila kita keluar rumah atau berurusan dengan perempuan yang bukan mahram , sayugianya kita memakai pakaian yang sempurna menutup seluruh tubuh . Elaklah memakai seluar ‘short’ pendek sahaja
Atau memakai baju ‘singlet’ berlubang . Pakailah pakaian yang biasa kita memakainya seperti kemeja – seluar panjang , jubah - kain sarung , dan seumpama dengannya .
III)‘Aurat lelaki , didalam khalwah ( ketika ia bersunyi-sunyi seorang diri ,ialah dua kemaluannya ( qubul dan dubur ).
Makruh hukumnya bagi seseorang itu melihat ‘auratnya sendiri,melainkan kerana Syar’iyyah (hajat yang diharuskan oleh Syari’ah, seperti berubat , dan sebagainya)
Oleh yang demikian , mandi berbogel melihat aurat sendiri adalah Makroh,(bagi lelaki) tidaklah sampai tahap hokum Haram. Terlebih afdal memakai kain basahan Kerana merupakan tuntutan Sunnah Nabi .
1) Di antara pusat dan lutut
1.1.1)Di dalam solat
1.1.2)Bersama mahramnya(perempuan)
Pengertian mahram dan muhrim:
Muhrim :
Adapun muhrim itu adalah orang yang sedang dalam ihram haji dan umrah .
Mahram :
Adapun mahram adalah orang yang tergolong dalam ahli keluarga yang haram dinikahi atau menikahi perempuan atau lelaki itu .
1.3)Bersama Lelaki
2)Seluruh Tubuh
2.1. Apabila berhadapan dengan perempuan ajnabi( orang yang bukan keluarga / atau orang yang halal dinikah akan dia )
Oleh itu , haram menampakkan tubuhnya , maka hendaklah ditutup akan badan seluruhnya dengan mengenakan baju , jubah dan seumpamanya .
3)Dua kemaluannya sahaja iaitu kemaluan dan dubur ( sewaktu berkhalwat/ bersunyi-sunyian )
3.1) Sunat mengenakan kain basahan
3.2) Makroh dibukakan atau berbogel secara berseorangan atau bersunyi-sunyian sama ada di dalam bilik tidur atau bilik mandi .
3.3) Bukan haram hukumnya dibuka dimasa berseorangan tetapi makroh.
BATAS AURAT PEREMPUAN MERDEKA/KHUNTHA
‘Aurat peempuan yang merdeka (demikian juga khuntha) ,di dalam sembahyang ,ialah barang yang lain daripada mukanya dan dua tapak tangannya yang zahir dan batin hingga pergelangan tangannya .
Muka dan dua tapak tangannya ,zahir dan batin , hingga pergelangan tangannya , bukanlah ‘aurat dalam sembahyang.
Yang lain daripada ini(muka dan dua tapak tangan ),semuanya dikira ‘aurat termasuklah rambutnya dan batin tapak kakinya .
Adapun tapak kakinya,memadailah ditutup dengan bumi atau lantai ketika berdirinya .
Jika lau kelihatan tapak kakinya atau tumitnya pada ketika ruku’nya atau sujudnya , maka batallah sembahyangnya.Ini juga ‘auratnya ketika dalam ihram dan ‘umrah ( 1)
Makroh bagi perempuan itu menutup mukanya dalam sembahyang ,KECUALI ketika ia berada ditempat sembahyang atau masjid di mana terdapat lelaki ajnabi yang tiada memelihara pandangan mereka ,sehingga membawa kepada fasad,maka haramlah atasnya mendedahkan mukanya .tetapi apabila ia hendak sujud ,wajiblah ia angkatkan kain tutup mukanya supaya tiada tertutup dahinya ketika sujud .
(Rujuk al-imam Taqiyyu’ddin Abi Bakr ibn Muhammad al Husayniyy,Kifayatu’L-Akhyar, 2 Juz’ ,Juz’1 Singapura, 1356 H./ 1940 M., h. 57 dan Muhammad Nawawiyy al-Bantaniyy
Nihayatu’z-Zayu ,Singapura , 1386H/ 1966., h.47]
No comments:
Post a Comment