MUKTAZILLAH adalah suatu fahaman yang diasaskan oleh seorang murid Imam Hassan Al Basri yang bernama Wasil Bin ‘atha’. Beliau merupakan seorang yang alim , warak malah seorang yang kuat amal ibadat serta sentiasa menjaga solat Qiyamullail dan seorang yang berani . Walau bagaimanapun, pada suatu hari semasa gurunya Imam Hassan Al Basri membahaskan tentang Tajuk :”Orang Yang Melakukan Dosa Besar”.Maka timbullah perbezaan pendapat antara guru dan muridnya.
Mengikut pendapat Gurunya yang berdasarkan dalil syarak iaitu Al Quran dan hadith , bahawasanya Orang Islam Yang melakukan Dosa Besar masih mukmin tetapi Mukmin yang asi (derhaka akan Allah) kerana melanggar larangan Allah .Ianya masih Mukmin selagi mana masih beriman atau percaya akan Allah swt dan Rasulnya .
Walau bagaimanapun , pendapat itu disangkal oleh Wasil bin ‘atha’.Wasil mengeluarkan pendapatnya berdasarkan dalil logika akal fikirannya dengan mengatakan bahwasanya Pelaku Dosa Besar itu tidak tergolong dikalangan Islam yang Mukmin dan juga tidak jatuh keparas Kafir( tidak mukmin dan tidak kafir) .tetapi berada di anatara dua kedudukan iaitu yang diistilahkan sebagai manzilah bayna manzilatayyn.Tetapi sekiranya pelaku itu tidak taubat maka ianya akan terus kekal dalam neraka tetapi menerima azab yang ringan .
Pendapatnya yang berasaskan logika akal ini disangkal oleh gurunya . Justeru itu , perselisihan faham ini menyebabkan Wasil bin ‘atha’ bersama kawannya yang memiliki Fahaman yang sepertinya iaitu ‘Amru bin ‘Ubayd mengadakan majlis pengajiannya sendiri. Tindakan Wasil mengasingkan diri daripada jemaah gurunya dan menubuhkan Halaqahnya sendiri menyebabkan dia dinamakan golongan Mu’tazillah.
Fahaman Mu’tazillah ini mula lahir pada zaman kerajaan Umaiyah dan mula aktif pada khalifah Hisham Abd. Malik(105 –125 H bersamaan 724 – 743M) dan (724 – 748 M).
Golongan Mu’tazillah telah mempengaruhi penguasa dan tokoh pemerintah yang terkemuka dan pandai berpidato dan berbicara yang mahir . Apabila penguasa menganuti serta melindungi Mu’tazillah , maka aliran fahaman lain ditindas dengan kejam .
Pada tahun 750 M (132H) golongan Mu’tazillah telah berjaya menguasai Khalifah Abbasiaah. Khalifah yang telah menganuti fahaman Mu’tazillah ini telah menindas secara kejam ulamak-ulamak yang tidak menerima edologi fahaman berasaskan logika akal yang dibawa oleh wasil bin ‘atha’. Justeru itu , khalifah terus menerus selama 34 tahun mengembangkan fahaman tersebut secara paksaan .Barangsiapa enggan serta menolak fahaman akan dipenjara , dan dibunuh.Sesiapa yang menerima akan menerima ganjaran dan hadiah daripada pihak khalifah .
Pada zaman khalifah Abu Ja’far Al Mansur yang memerintah pada 136-158 Hijrah yang bersamaan 754 – 775 Masihi, ‘Amr bin ‘Ubayd sahabat wasil bin ‘atha’ amat dihormati dan disegani oleh khalifah. Walau bagaimanapun , pada zaman khalifah Umaiyah , golongan berfahaman Mu’tazillah ini mengambil sikap tidak campur tangan dengan pihak istana dan politik .
Tetapi corak tersebut berubah apabila kerajaan Abbasiah memerintah . Dahulunya tidak campur tangan dalam hal politik , kini telah bertindak dengan tegas dan berjaya menguasai pemikiran khalifah Abbasiah sehingga pemerintah kerajaan Abbasiah berfahaman Mu’tazillah secara total dan kejam .
Ketika khalifah Harun Al Rashid (170 – 193H bersamaan 786 – 809 M) golongan Mu’tazillah telah mendapat kepercayaan Khalifah Harun Al Rasyid sehinggakan anaknya diasuh oleh golongan yang berfahaman Mu’tazillah . Bukan setakat itu sahaja , gologan ini juga telah menguasai jabatan kerajaan Abbasiah .
Pada zaman khalifah Al Makmum bin Harun , beliau bukan sahaja menjadi seorang khalifah tetapi juga seorang tokoh Mu’tazillah yang bersikap militan dan ganas .
Pada zamannya golongan Mu’tazillah berjaya mempengaruhi khalifah sehingga memaksa supaya seluruh rakyat menganuti fahaman Mu’tazillah .
Pada tahun 218H , Perdana Menteri khalifah Al Makmum bin Harun telah memerintahkan semua ulamak-ulamak dan ahli hokum Islam ditangkap bagi tujuan interogasi(menilai adakah fahaman mereka bersesuai dengan fahaman Muktazillah ).
Sekiranya , fahaman ulamak itu bertentangan , mereka dinasihatkan supaya mengubah pendirian mereka dan menerima fahaman Mu’tazillah . Andai diterima , ulamak dan diberi ganjaran dan hadiah yang istimewa .Sekiranya enggan dan tetap dengan pendirian asal , mereka akan dipenjara ,dipaksa ,diseksa dan akhirnya akan dibunuh sekiranya masih utuh dengan pegangan murni mereka .
1. Khalifah Al Makmum Bin Harun(198-218H = 813-833M )
2. Khalifah Al Mu’tasim bin Harun(218-227H = 833-842 M)
3. Khalifah Al Wathiq ( 227-232H = 842-847M)
Justeru , dapatlah sedikit gambaran bahasanya umat Islam dibawah kerajaan Abbasiah hidup menderita , gara-gara fahaman sesat Wasil Bin ‘atha’ yang berjaya
menyesatkan penguasa Abbasiah . Selama 34 tahun , mereka menghadapi tekanan fitnah yang amat besar daripada golongan Mu’tazillah . Selama itu , golongan Mu’tazillah bertindak kejam dan zalim terhadap Ahli Sunnah Wal Jammah , Syiah dan lain-lainnya .
Diantara ulamak Muktabar yang hidup waktu “Fitnah itu” adalah seperti berikut:
1. Imam Al Bukhari
2. ‘Isa bin dinar
3. Ahmad Bin nasir Al Khasa’I
4. Imam Ahmad bin Hambal
5. Muhammad bin Sa’d
6. Abu Muslim Mustamli Yazid bin Harun
7. Abu Khaytammah
8. Ismail bin Dawud
9. Ismail Bin Abu Mas’ud
10. Ahmad bin Al Dawraqi
11. Muhammad bin Nuh
12. Al Qawariri
13. Sajjadah.
Tokoh Mu’tazillah yang bertanggungjawab mendalanginya:
1. Ahmad bin Abi Du’ad
2. Abd Rahman bin Ishaq
Ulamak –ulamak yang terpaksa menerima fahaman yang memaksa mereka mengatakan bahawasanya Al Quran itu Baharu /Makhkuk setelah menerima ugutan bunuh:
1. Muhammad Bin Sa’d
2. Abu Muslim
3. Yahya Ma’in
4. Abu khaythamah
5. Ismail Dawud
6. Ismail Abu Mas’ud
7. Ahmad Dawraqi
Ulamak yang terpaksa mengakui Al Quran adalah makhluk semasa Khalifah Al Mu’tashim (218 – 227H)
1. Sajjadah 1 hari diseksa akhirnya mengalah
2. Al Qawariri 2 hari diseksa akhirnya mengalah
3. Muhammad Bin Nuh semasa dalam perjalanan menuju berjumpa hakim
Ulamak yang utuh mantap Imannya IMAM AHMAD BIN HAMBAL.
Walau bagaimanapun , penderitaannya amatlah berat sekali .
q Tangan dirantai dengan rantai besi
q Penjara selama 30 bulan (akhir zaman Makmum hingga zaman Mu’tashim)
q Dicambuk 38 kali dan dipenjara
q Pada bulan puasa ( Ramadhan ) disidang selama 3 hari
i. Hari pertama dipukul sehingga berdarah
ii. Hari kedua dipukul sehingga badannya pecah-pecah
iii. Hari ketiga dipukul sehingga beliau pengsan dan terputus tali celananya.
q
Ahmad Bin Nasir Al Khaza’I
Oleh: Mimbar Masjid
No comments:
Post a Comment