.

Friday 8 April 2011

Adab-adab setelah selesai solat

Setelah kita bersalam, mengakhiri ucapan munajat:

a.   hendaklah kita mempunyai perasaan, kalau-kalau persembahan yang telah dipersembahkan itu tidak diterima Allah SWT dengan redhaNya, lantaran kurang sempurna; bahkan hendaklah kita anggap bahawa persembahan kita terlalu jauh dari sempurna, dan hendaklah kita bercita-cita akan menambah kebagusan solat yang akan kita persembahkan.

b.   hendaklah kita bersyukur kepada Allah SWT yang telah menyempurnakan solat kita.

Tegasnya hendaklah kita duduk barang sebentar untuk berzikir sebagai tanda gembira dan bersenang hati atas kesempatan yang telah kita peroleh, yakni kesempatan bermunajat kepada Allah azza wa jalla.

Seseorang yang baru turun dari istana ketua negara, sesudah menghadap berbual-bual dengan ketua negara sendiri, tentulah kelihatan air mukanya berseri-seri kerana dalam ingatannya terbayang-bayang kebaikan ketua negara yang telah sudi menerima ia menghadap dan berbual bicara dan sudah tentu lidahnya menyebut-yebut kebagusan perlakuan ketua negara.

Maka zikir sesudah solat adalah sebanding dengan itu, bahkan lebih dari itu.

Lantaran demikian, sungguh tidak layak -apabila kita sesudah salam, terus saja melompat bangun, dengan tidak bertasbih barang sepatahpun. Orang yang terus bangun berdiri sehabis solat, adalah orang yang tidak merasai sama sekali kelazatan berhadapan kepada Allah Khaliqul 'Alam.



No comments:

Post a Comment